Skip to content

Trött på prylar #21

2012/05/23

Trött på prylar #21: Möbler

Denna vecka är vi himla trötta på möbler! Dom är i vägen, dom samlar damm, och hälften av dom är säkert inte ens nödvändiga.

  • Spana runt hemma och fundera på vilka möbler som a-l-d-r-i-g används. Ett skåp som står intryckt i ett hörn? En fåtölj som inte är bekväm? De uppblåsbara gästsängarna som aldrig används för att gästen väljer att sova på soffan? Glöm inte bort att kolla nere i förrådet, ute i garaget eller uppe på vinden (eller vart det är som du gömmer undan saker).
  • Som jag brukar säga, så är en förvaringsmöbel en möjlighet att förvara saker, inte en ursäkt till att förvara dem! Har du inte behovet av den förvaringen (eftersom du rensat så bra tidigare!), överväg att minska på förvaringsmöblerna. Kanske du kan hitta någon mer funktionsduglig möbel på second hand?
  • Köp inte möbler, och möblera inte, efter hur det ser ut i inredningstidningar. Möblera efter vad du gör hemma. Tittar du mycket på TV? Klart soffan ska stå riktad mot TVn. Har du ofta gäster? Möblera så att alla kan sitta och dessutom slipper sitta och stirra mot en TV. Har du barn? Då är golvyta bra! Alla vet ju att barn vill leka någon annan stans än på sitt eget rum. Jag är också av åsikten att man nästan borde möblera om hemma beroende på årstiderna, de aktiviteter man gör hemma skiljer sig ju åt beroende på vädret (eftersom vi svenskar inte kan göra något alls utan att veta hur vädret ska bli).

 

  • De möbler vi känner att vi kan göra oss av med: sälj dem på blocket eller ge till second hand. OBS! Kolla om second hand- butiken verkligen vill ha din möbel! Jag vet att många inte tar emot sängar, IKEA-bokhyllor etc. (därför att det inte finns någon efterfrågan på dessa möbler). Ungdomar som precis ska flytta hemifrån kanske gärna tar emot en fåtölj eller en bokhylla?
  • Kolla över vilka möbler som behöver lite extra omtanke, även om du tänkt behålla dem. Skruva i skruvar (ett måste för köksstolar), städa ur och putsa upp, tvätta överdrag etc.
  • OCH – du som liksom jag flyttade hemifrån för några år sedan och lämnade kvar lite möbler hemma hos mamma och pappa; börja utrensningen där. Dina föräldrar älskar dig, men dom vill inte ha dina gamla möbler. Och eftersom du inte haft behov av dessa möbler på flera år så kan du med all säkerhet sälja alltihop.

 

  • Ett övermöblerat hem blir lätt rörigt. Tro mig, för jag har tryckt in väldigt mycket möbler på liten yta.
  • Flerfunktionsmöbler är guds gåva till den som bor litet. Bord som också är förvaring, soffor som går att sova i, saker som går att vika ut eller vika in – det finns sjukt mycket smarta saker som sparar plats.
  • Möbler är till för att användas! Jag minns när jag var liten, en kompis mamma hade ett så kallat ”finrum”. Där fick vi aldrig vara. Poängen är dock att jag såg aldrig NÅGON som var i finrummet. Fika och äta gjorde man i köket, och finrummet stod oanvänt under alla år. Jättefina möbler, visst, men vad är poängen om man inte får använda dem? Möbler har en funktion, låt dom få uppfylla den.
  • Ska du köpa nytt? Kolla second hand. Det finns en sån otrolig uppsjö av begagnade möbler att det är helt befängt att köpa nytt (Säng är undantaget). Det mesta går dessutom att måla eller förändra så att det passar dig. Spar både pengar och miljö.
6 kommentarer leave one →
  1. Helena permalink
    2012/05/23 14:26

    Vet inte om du redan har haft nåt sånt inlägg, men jag skulle vilja se hur du bor…Ett litet hemma-hos reportage kanske? :)
    Eller tips om vart jag kan hitta det här i bloggen.

    Ps: Tack igen för en så härligt inspirerande blogg. :D

    • 2012/05/24 09:41

      Jag har ju lovat ett sånt inlägg, så det kommer! Just nu skyller jag bara på att det är så stökigt här hemma.. ;) (jag tror det har varit min ursäkt i typ ett år nu, haha).

  2. 2012/05/23 20:55

    Hej Pernilla!
    Jag vet inte VAR och HUR men jag har läst någonstans att IKEA har en egen secondhandmarknad för alla deras egna produkter som folk använt och vill sälja eller byta med något. De hade loppisen på stora parkeringen, tror jag. Det är en himla smart idé: dit kan ju den som söker något typiskt föremål eller behöver komplettera något, åka.

    • 2012/05/24 09:42

      Ja, precis! IKEA Kungens Kurva vet jag brukar ha loppis på parkeringen! Sen finns det ju dessutom många webbsidor som säljer grejer så att man kan uppdatera och fixa till sina IKEA-möbler, vilket är sjukt bra!

  3. 2012/05/23 21:01

    Tack förresten för en kanonblogg! Alltid roligt att läsa vad du skriver.
    Jag har inspirerats och har själv en ”Veckans IN:UT-lista” i min blogg. Men jag behöver lära mig att rensa fler grejer!

    • 2012/05/24 09:44

      Tack! :)

      Kul att du också hakat på IN:UT! Det tar lite tid att lära sig rensa, men jag tror att listan är en bra metod då man ser hur mycket mer man släpar in jämfört med vad som åker ut! Men du kommer med all säkerhet vakna upp en dag och känna att ”men varför har jag sparat på allt detta?” och då kommer rensningen flyta på ordentligt! :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 58 andra följare

